Tenth meeting - 26, 27, 28 November 2010
Novo Critical 2010. "Three days for One Day"
academy artifacts meets Andrea Porcheddu
333.7993661
Lo studio proposto dall’Accademia degli Artefatti al Kollatino Underground è ciò che rimane di un progetto da presentare al Roma Europa Festival nel 2008. Progetto fallito per abbandoni produttivi. Di questo abbandono lo studio presenta tutti i sintomi: anaffettività verso gli oggetti di scena, barbe incolte e volti solcati da profonde occhiaie. Si tratta di uno studio presentato a luci accese con copioni alla mano e attori che vanno e vengono dalla platea alla scena. La forma è subito convincente perché si presta in maniera efficace al contesto in cui viene proposta: l’Accademia degli Artefatti ci offre materiale nudo, ready to be dissected, studied and analyzed.
The study comes in the form of episodes. The first episode or woman-fish is crossed by the original reflections on the disruptive power of side vision and clear references to certain views of the film disturbing ani '70-'80: Haneke's Funny Games and Lynch's Lost Highway. In a sense, the oneiric, irreverent and disturbing the fragments mentioned in the first episode, is well suited to the mood of the study presented by the Academy of artifacts: the dialogue always degenerate into sit-com paradoxical, dotted with nonsense, losses of temporary memory, a reversal of roles. The game is attractive, in some ways funny, but somewhat constrained by the presence of long-winded and made scripts on stage: the actors reading expands the time of representation by creating empty spaces that the performers fill overloading the repertoire of gestural and expressive ornamentation, embellishments, modulations, up to create a perfect caricatures of themselves.
The second part of the study opens with the arrival of a disruptive actor naked from the waist down, an interesting pretext for investigating the dynamics of attention, which unfortunately slips into a more obvious game of double meanings on the small size of the State. Too bad.
The third episode or interrogation is very interesting due to the obvious capacità dei due attori che si muovono in sincronia perfetta lungo le traiettorie del testo: movimenti, toni, espressioni, tengono viva l’attenzione che altrimenti si perderebbe seguendo le linee confuse di un dialogo che procede a stento sul terreno scivoloso dell’assurdo.
L’ultimo episodio o dei pacchi, pur rievocando atmosfere beckettiane –i due protagonisti dell’episodio sembrano due moderni Vladimiro ed Estragone nell’attesa attuale di un significato che sfugge- non riesce a staccarsi dall’impianto teorico-demagogico sul concetto di libertà e democrazia, lasciando inattuate le possibilità di una nuova clownerie di acrobazie del quotidiano.
The study comes in the form of episodes. The first episode or woman-fish is crossed by the original reflections on the disruptive power of side vision and clear references to certain views of the film disturbing ani '70-'80: Haneke's Funny Games and Lynch's Lost Highway. In a sense, the oneiric, irreverent and disturbing the fragments mentioned in the first episode, is well suited to the mood of the study presented by the Academy of artifacts: the dialogue always degenerate into sit-com paradoxical, dotted with nonsense, losses of temporary memory, a reversal of roles. The game is attractive, in some ways funny, but somewhat constrained by the presence of long-winded and made scripts on stage: the actors reading expands the time of representation by creating empty spaces that the performers fill overloading the repertoire of gestural and expressive ornamentation, embellishments, modulations, up to create a perfect caricatures of themselves.
The second part of the study opens with the arrival of a disruptive actor naked from the waist down, an interesting pretext for investigating the dynamics of attention, which unfortunately slips into a more obvious game of double meanings on the small size of the State. Too bad.
The third episode or interrogation is very interesting due to the obvious capacità dei due attori che si muovono in sincronia perfetta lungo le traiettorie del testo: movimenti, toni, espressioni, tengono viva l’attenzione che altrimenti si perderebbe seguendo le linee confuse di un dialogo che procede a stento sul terreno scivoloso dell’assurdo.
L’ultimo episodio o dei pacchi, pur rievocando atmosfere beckettiane –i due protagonisti dell’episodio sembrano due moderni Vladimiro ed Estragone nell’attesa attuale di un significato che sfugge- non riesce a staccarsi dall’impianto teorico-demagogico sul concetto di libertà e democrazia, lasciando inattuate le possibilità di una nuova clownerie di acrobazie del quotidiano.
Elena D'Angelo
Observatory critical Roma1
0 comments:
Post a Comment