Ninth meeting - November 12, 2010
Critical Novo 2010. Amber meets with Senator Rodolfo Sacchettini
Step
green wig, black dress.
Building. Under the Fresnel lens of the light bath. Black wig. Green dress. The exact body, like a figurine of a cardboard cut out with extreme precision. Slowly comes to life. The first moments are populated by robotic movements, inhuman. The body of study space, it has with the dynamics of the imbalance and fragmentation, cutting off the air in the small 4x4 scene. The silence of the room is animated by the breath and the rhythmic creak of the wooden planks. And then: music. The movement becomes more fluid. My eye s'abitua, recognizes, does not follow his finger uncertain letters of a strange alphabet, but can read words, even whole sentences.
It multiplies. Two bodies are identical in the same way that they move in space, telling a story of everyday actions, familiar. The hand behind the ear hair system: instant humanity that wants to be danced in the flow of action. Indistinct from the surface of the movement emerge that reveal details such as flashes of individuality, often related to an error in the execution of voluntary choreography. In other words: the deviation from the norm is that the individual can hope to assert their uniqueness.
Among the cheers are still waiting for my eyes, from behind the curtain, black wig, green dress. Or even better: green wig, black dress.
It multiplies. Two bodies are identical in the same way that they move in space, telling a story of everyday actions, familiar. The hand behind the ear hair system: instant humanity that wants to be danced in the flow of action. Indistinct from the surface of the movement emerge that reveal details such as flashes of individuality, often related to an error in the execution of voluntary choreography. In other words: the deviation from the norm is that the individual can hope to assert their uniqueness.
Among the cheers are still waiting for my eyes, from behind the curtain, black wig, green dress. Or even better: green wig, black dress.
Elena D'Angelo
Observatory critical Roma1
The stumbling
What kinds unexpected drop a burst of laughter, enjoy the comic, the observer is given for granted , Charlie Chaplin and Buster Keaton practiced to perfection by masters dell'inciampo, think of the formidable duo in the spotlight. Pirandello is to inform the theory that the switch from comic humor is one step short. The observer perceives the suffering of the victim, his laughter turns off. The comparison with the great names can be frightening, so Amber Senator has placed in a corner two gifts, a book and a boxed set of DVDs on Keaton, readings and visions for a future when no longer have the fear of that great when compared with non- is rarely turn to the formulas of his dance theater, which houses the astonishment caused by an apparent unexpected. Everything is really designed to perfezione; il doppio, un piede che cede, una parrucca che vola, una mano che si stacca vengono inseriti ad arte per stupire, disorientare. Contro la sicurezza, che vuol tornare ad insediarsi, immediata deve nascere una nuova forma, che sia tableau vivant o fermo immagine, capace di stupire ancora: perché nel futuro spettacolo di Ambra Senatore la danza sia come la vita, di continuo soggetta a metamorfosi, afferrabile e definibile per poco, poi di nuovo in evoluzione. Un incontro piacevole quello che segue la presentazione del lavoro, in cui giustamente il critico Sacchettini lascia che la Senatore continui a fare teatro mentre parla del proprio teatro.
Laura Pacelli
Osservatorio critico Roma1
Questione di tempi
Daria Deflorian ha scelto di non presentare alcun primo studio.
Da sottolineare questa volontà, non dettata dalle circostanze, di soffermarsi con e sulle idee prima di metterle in pratica. James Hilmman le fornisce il sostegno teorico “[...]le idee perdono vitalità quando vengono concretizzate. Devono essere covate per farne uscire di migliori”.
Ecco mi pare buona cosa questo suo non cedere all'ansia del risultato, al ricatto della formalizzazione e della produzione immediata. La necessità quindi di sostare, assecondare i tempi del pensiero,e non precipitarsi.
E' il rifiuto di quella che la Deflorian definisce la “condanna dell'esposizione”.
Che un artista cerchi il confronto col pubblico in questa fase iniziale di creazione, è raro.
Quando ad esistere è solo l'idea, nuda, senza ancora una traduzione scenica, esporsi al giudizio esterno può essere prematuro ma anche stimolante.
Ambra Senatore, diversamente dalla sua collega ha scelto di non cogliere questa occasione. Ci ha mostrato un estratto da “Passo”, spettacolo che ha già avuto modo di girare e ricevere riconoscimenti. Ha ritenuto opportuno dover necessariamente “mostrare”. Difatti il nuovo lavoro quello annunciato, tarda a vedere luce. La Senatore ce lo fa intuire nella discussione con il critico Rodolfo Sacchettini , esponendo anche i propri doubts as to his initial idea: to build a path of movement that make it cinematic images. In declaring somewhat out of his intentions, and expressing the concern of failing at a certain timing, the Senator reminds us that creation has its time. Time often dilated, which can lead to not being "on time". And while he thinks and hesitates, tells of how the observation of reality is the main source of inspiration: the 'old husband who helps his wife to climb slowly pulling his arm is a whole world of gestures, poses and attitudes.
To err is human, he says. "Step" is deliberately littered with errors o “pennellate di umanità”, che intaccano l'apparente perfezione della danza. L'umanità è tutta in quelle mancanze,i n quei vuoti, in quel qualcosa che non torna e che devia dalle aspettative, è nel rifiuto della pienezza e della riproducibilità. Tutto questo è anche molto ironico. Ci si chiede allora cosa sia l'ironia e ci si interroga su i meccanismi del comico, che sono imperscrutabili e di difficile spiegazione. La comicità è in fondo una questione di tempi, non riproducibili con esattezza e precisione.
Giada Oliva
Daria Deflorian ha scelto di non presentare alcun primo studio.
Da sottolineare questa volontà, non dettata dalle circostanze, di soffermarsi con e sulle idee prima di metterle in pratica. James Hilmman le fornisce il sostegno teorico “[...]le idee perdono vitalità quando vengono concretizzate. Devono essere covate per farne uscire di migliori”.
Ecco mi pare buona cosa questo suo non cedere all'ansia del risultato, al ricatto della formalizzazione e della produzione immediata. La necessità quindi di sostare, assecondare i tempi del pensiero,e non precipitarsi.
E' il rifiuto di quella che la Deflorian definisce la “condanna dell'esposizione”.
Che un artista cerchi il confronto col pubblico in questa fase iniziale di creazione, è raro.
Quando ad esistere è solo l'idea, nuda, senza ancora una traduzione scenica, esporsi al giudizio esterno può essere prematuro ma anche stimolante.
Ambra Senatore, diversamente dalla sua collega ha scelto di non cogliere questa occasione. Ci ha mostrato un estratto da “Passo”, spettacolo che ha già avuto modo di girare e ricevere riconoscimenti. Ha ritenuto opportuno dover necessariamente “mostrare”. Difatti il nuovo lavoro quello annunciato, tarda a vedere luce. La Senatore ce lo fa intuire nella discussione con il critico Rodolfo Sacchettini , esponendo anche i propri doubts as to his initial idea: to build a path of movement that make it cinematic images. In declaring somewhat out of his intentions, and expressing the concern of failing at a certain timing, the Senator reminds us that creation has its time. Time often dilated, which can lead to not being "on time". And while he thinks and hesitates, tells of how the observation of reality is the main source of inspiration: the 'old husband who helps his wife to climb slowly pulling his arm is a whole world of gestures, poses and attitudes.
To err is human, he says. "Step" is deliberately littered with errors o “pennellate di umanità”, che intaccano l'apparente perfezione della danza. L'umanità è tutta in quelle mancanze,i n quei vuoti, in quel qualcosa che non torna e che devia dalle aspettative, è nel rifiuto della pienezza e della riproducibilità. Tutto questo è anche molto ironico. Ci si chiede allora cosa sia l'ironia e ci si interroga su i meccanismi del comico, che sono imperscrutabili e di difficile spiegazione. La comicità è in fondo una questione di tempi, non riproducibili con esattezza e precisione.
Giada Oliva
Osservatorio critico Roma2
0 comments:
Post a Comment